Logo Chi Centre

vol/leeg

vol/leeg

Vol en leeg verwijst naar de afwisseling van Yin en Yang, van spanning en ontspanning van kracht en zachtheid, openen en sluiten. Het leren voelen van vol en leeg begint met gewichtsverplaatsing van je ene been naar je andere been.

'Maak duidelijk onderscheid tussen vol en leeg' is een oud Tai Chi gezegde, een concept dat steeds weer terug komt, met name in push hands. Als je na jaren training nog niet in staat bent om een snelle, zware duw te neutraliseren, zoek de oplossing dan in het onderscheid van vol en leeg in je benen.

Je gewicht is als een vloeistof in je lichaam die van je ene been via je bekken, of via de grond overstroomt naar je andere been. Vloeibaar en dus traploos stroomt je gewicht heen en weer en geeft beurtelings stevigheid aan je linkerbeen en rechterbeen. Zo lopen we, en zo loop je ook in Tai Chi. De kunst is echter om die stroom vrij en ononderbroken zijn weg te laten gaan. Hiervoor moet je sterke beenspieren ontwikkelen en een soepel middel en bekken gebied.

De Tai Chi vorm en push hands zijn de aangewezen methoden om dat te trainen. Mocht je last krijgen van je knieën, ga dan in een kleinere stand staan en zak minder diep door je benen. Zorg dat je knie ongeveer boven je tenen blijft. De sleutel ligt in je bekken en heupen, niet in je knieën. Dus werk harder in je bekken en belast minder je knieën.