Logo Chi Centre

dan tien

dan tien

Waiting, waiting.....waiting for the Chi to sink to my Dan Tien. Quiet.....quiet....quiet.....

Luke Chan

Dan Tien kun je ervaren als het middelpunt van je lichaam. De plaats in je buik waar alle bewegingen hun oorsprong hebben.

Dan Tien betekent 'Veld van Elixir'. Er zijn drie Dan Tiens die gelegen zijn in de drie grote lichaamsholtes: de schedelholte, de borstholte en de buikholte. In Tai Chi en Zhineng zijn we in eerste instantie vooral gericht op de onderste Dan Tien die ongeveer drie centimeter onder de navel ligt, op tweederde naar achteren van de afstand navel-wervelkolom.

Als we van 'Dan Tien' spreken bedoelen we deze, onderste, Dan Tien. Dan Tien wordt gezien als het reservoir van Chi en is verbonden met het acupunctuurpunt Qihai ('Zee van Chi'), ofwel Ren Mai 6, 1,5 cun (zo'n drie centimeter) onder de navel.

Als je je lichaam volledig ontspant en uitlijnt in de ideale houding, zakt je gewicht automatisch tot in je voeten en zakt je Chi automatisch tot in Dan Tien.

Omgekeerd werkt het ook: als je je aandacht houdt in Dan Tien helpt dat om je lichaam te ontspannen en je geest te kalmeren. Bewegen vanuit Dan Tien, betekent dat je je aandacht in Dan Tien handhaaft, terwijl je je lichaam beweegt. Dit geeft een bijzondere kwaliteit aan al je bewegingen en dit is het wat men Tai Chi noemt: bewegen volgens de principes van Yin en Yang.

Tai Chi Chuan ontstaat als je je bewegingen zo vormt dat ze geschikt zijn voor zelfverdediging volgens de principes van Yin en Yang.

Als je beweegt vanuit Dan Tien, vormen alle onderdelen van je lichaam één geheel, vaak vergeleken met een parelsnoer. Het snoer is je Chi die moeiteloos en vloeiend wordt geleid door al je gewrichten (de parels).
Je bewegingen zijn dan vloeiend en moeiteloos en bezitten toch een flexibele kracht. Zoals een kat beweegt.

Dan Tien kun je trainen. In eerste instantie is het een kwestie van je aandacht in je buik gebied houden terwijl je traint. Vervolgens ga je de sensaties waarvan je je bewust wordt gebruiken om je Dan Tien gebied, met name je onderrug en S-I gewrichten (Sacrum-Ilium) soepel te maken. Als je onderrug soepel wordt doordat je Psoasspier op lengte komt en je onderrugspieren leniger worden, krijg je meer ruimte in je buikholte voor je organen.
Je organen zijn de plaats waar energie wordt onttrrokken aan je voedsel, waar de energie wordt omgevormd, opgeslagen en verdeeld.

Dan Tien training is de kern van Tai Chi en Zhineng.

Een efficiënte methode om je Dan Tien te trainen is de Centreline Gong.