Logo Chi Centre

i chuan

i chuan

Een kleine beweging is beter dan een grote beweging; geen beweging is beter dan een kleine beweging.

Zegswijze uit I Chuan

I Chuan, 'bewustzijn krijgskunst', is een trainingsmethode die zich voornamelijk richt op staande meditatie.

I Chuan verschilt in essentie niet van Tai Chi Chuan. Alle principes zijn gelijk, het doel is hetzelfde: volledige ontspanning in je hoofd en lichaam om zodoende een optimale circulatie te bevorderen van chi en zodoende gezond te worden en te blijven en je op een natuurlijke manier te bewegen, ook onder zware (gevechts-) omstandigheden.

De waarde van I Chuan ligt in de eenvoud. Door je training te beperken tot staan in een houding heb je alle tijd en aandacht om jezelf te observeren en de subtiele veranderingen in je struktuur bewust te worden. Goed staan is de basis voor goed bewegen. Jezelf voelen is de basis voor het voelen van een ander.

De meest basale houding is de Wu Chi stand, zoals die ook wordt gebruikt in Zhineng Qigong. Sta rechtop met je voeten op heupbreedte. Laat je handen ontspannen langs je lichaam hangen. Je hele lichaam is ontspannen en open. Je handen zijn los maar niet slap. Je oksels en kruis zijn een beetje 'rond'. Je kruin is licht en vrij, alsof opgehangen aan een koord. Je hele lichaam bungelt aan je kruin. Blijf zo staan gedurende minimaal 20 minuten en wees aandachtig.
Steeds als je voelt dat je lichaam wat inzakt of dat je ergens in je lichaam spanning opbouwt, keer je terug naar je open en alerte houding. Los maar niet slap.

In I Chuan wordt het staan langzaam opgebouwd tot wel een paar uur achter elkaar.

De Wu Chi houding is het meest basaal en meest eenvoudig om in te ontspannen. Als je je comfortabel voelt in die houding, leer je een nieuwe houding die iets specifieker is om energie naar bepaalde delen in je lichaam te laten stromen. De principes blijven echter steeds gelijk: ontspannen aandachtig staan met je hele lichaam geopend zodat al je gewrichten vrij blijven en de doorstroming optimaal.